/sk/article/25283/na-slovensku-pribudne-v-roku-2017-az-47-tisic-metrov-stvorcovych-novych-nakupnych-centier-v-regione-emea-sa-stavia-11-mil/ Na Slovensku pribudne v roku 2017 až 47-tisíc metrov štvorcových nových nákupných centier, v regióne EMEA sa stavia 11 mil.
Na Slovensku pribudne v roku 2017 až 47-tisíc metrov štvorcových nových nákupných centier, v regióne EMEA sa stavia 11 mil.

Na Slovensku pribudne v roku 2017 až 47-tisíc metrov štvorcových nových nákupných centier, v regióne EMEA sa stavia 11 mil.

Jeden milión štvorcových metrov predajnej plochy nákupných centier pribudlo v Európe, na Strednom východe a v Afrike (ďalej región EMEA) v prvom polroku tohto roku a ďalších 11,1 miliónov m² je vo výstavbe. Tvrdí to správa globálneho lídra poradenstva v oblasti komerčných nehnuteľností, spoločnosti CBRE.

Najaktívnejšími krajinami v oblasti výstavby sú Turecko, Spojené arabské emiráty a Rusko. Spoločne tvoria viac ako 50 percent z celkového súčtu rozostavaných plôch.

V Tureckých nákupných centrách bolo v prvom polroku 2017 odovzdaných viac ako 300 tisíc m² a ďalších 2,2 milióna metrov štvorcových je vo výstavbe.

Za Tureckom tesne nasledujú Spojené arabské emiráty (SAE), kde sú momentálne rozostavané priestory s rozlohou necelých 2 milióny m², pričom viac ako tri štvrtiny plôch sa nachádza v Dubaji. Pripravované nákupné centrá sa snažia odlíšiť od konkurencie poskytovaním neobvyklého komfortu a zážitkov pre svojich návštevníkov. Pozoruhodné plány má najmä Meydan One Mall v Dubaji, ktorý bude ponúkať viac ako sto možností stravovania a občerstvenia, najväčší interiérový lyžiarsky svah na svete a samostatnú štvrť s luxusnými značkami. Tieto špeciality sú len vrcholom globálneho trendu, keď sa nákupné centrá snažia prostredníctvom poskytovania jedinečných zážitkov a nadštandardných možností trávenia voľného času snažia byť o krok pred narastajúcim segmentom online nakupovania.

V Európe sú v oblasti výstavby nákupných centier najaktívnejšie krajiny východnej Európy, najmä Rusko, Poľsko a Ukrajina. V Rusku je momentálne rozostavaných 1,9 milióna m². Zintenzívnenie výstavby je dôsledkom zlepšenia základných makroekonomických ukazovateľov krajiny, vrátane prognózy rastu maloobchodného predaja podnecujúcej zvýšenie investičnej aktivity developerov.

V západnej Európe sa najviac stavia vo Veľkej Británii, kde je vo výstavbe 460– tisíc m² plôch nákupných centier a vo Francúzsku s 409-tisíc metrami štvorcovými. Prvú trojku uzatvára zotavujúca sa španielska ekonomika s 345-tisíc m².

Trendom v investíciách do budovania nákupných plôch je najmä rozširovanie existujúcich centier, a to najmä na západoeurópskych trhoch. Až 20 % nákupných centier v regióne EMEA, predovšetkým vo Veľkej Británii, Írsku a v Rakúsku, pripravuje istú formu rozšírenia.

Výnimkou v globálnych trendoch nie je ani slovenský trh. Hoci v prvom polroku nebolo otvorené žiadne nové obchodné centrum, druhý polrok bude omnoho rušnejší. Pred mesiacom otvoril svoje brány pre verejnosť Terminál v Banskej Bystrici s výmerou 13-tisíc metrov štvorcových. Do konca roka privítajú prvých návštevníkov prešovská Eperia (22-tisíc m2) a Galéria Martin s 12-tisíc metrami štvorcovými. Tá vznikla prestavbou bývalého Prioru v centre mesta. Celkovo za rok 2017 pribudne na Slovensku 47-tisíc metrov štvorcových nových nákupných centier.

„Budovanie nových nákupných centier alebo ich rozširovanie bude v roku 2017 a v nasledujúcich rokoch sústredené v mestách, s dlhodobým nedostatkom modernej prenajímateľnej plochy. V mestách, v ktorých sa saturácia maloobchodných plôch blíži k svojim limitom sú trendom prestavby starších obchodných domov z čias socializmu na moderné nákupné centrá,“ uvádza Peter Pohanka, riaditeľ oddelenia maloobchodných prenájmov poradensko-konzultačnej spoločnosti CBRE.

Výhodou prestavby starších centier je ich umiestnenie v centrách miest bez nutnosti zaberania nových plôch. Naopak, veľkou výzvou pri prestavbách je riešenie parkovania a usporiadania obchodných plôch.

„Obchodné domy vybudované pred tridsiatimi až štyridsiatimi rokmi koncepčne nespĺňajú dnešné požiadavky nájomcov a zákazníkov. Pri prestavbách sa preto pristupuje k výrazným stavebným zásahom, pričom mnohokrát je pôvodná budova prebudovaná od základov,“ dodáva Pohanka.

Samostatnou kapitolou pribúdania maloobchodných plôch na Slovensku sú retail parky, ktoré pribúdajú najmä na perifériách krajských miest a v čoraz menších okresných mestách. Najväčšie z nich boli v roku 2017 otvorené v Ružomberku a v Michalovciach.

Photo by Ussama Azam on Unsplash

 
 
Autor: CBRE, Dátum 23.11.2017